Co w trawie piszczy

31 maja 2017

Niby wiosna, ale pogoda nie rozpieszcza. Za nami przeważnie zimny i deszczowy maj. Co w tym czasie działo się w Tatrach?

fot. TPN

Jak informuje leśniczy z Łysej Polany, w drugiej połowie maja zaczęły cielić się łanie. Można już zauważyć tegoroczne cielęta. Zwracamy jednak uwagę, żeby nie zbliżać się do nich i ich nie dotykać; maluchy często leżą bez ruchu, ale to forma obrony. W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy w Parku świstaki, które wykopywały się z nor zimowych przez warstwę śniegu o różnej grubości (w jednym miejscu było to około 1,5 m!). W środę, 24 maja, pracownicy Obwodu Ochronnego Strążyska interweniowali pod skocznią, gdzie młode sarny, prawdopodobnie przegonione przez psy, zaplątało się przy ogrodzeniu jednej z posesji. Nasze służby oswobodziły malca i zawiozły do lekarza weterynarii. Po opatrzeniu i przenocowaniu w osadzie Mała Łąka, sarniątko zostało wypuszczone z powrotem do lasu.

Od początku roku znaleźliśmy szczątki kilku kozic, o czym już pisaliśmy w poprzednich wydaniach dodatku TPN. Prosimy o zgłaszanie każdego przypadku odnalezienia w Tatrach martwego zwierzęcia, najlepiej do Straży Parku (18 20 23 280 lub 695 408 097 – komendant Straży Parku, Edward Wlazło). To dla nas bardzo ważne, po wykonaniu sekcji możemy stwierdzić, co było przyczyną śmierci. To ważny element monitoringu kondycji przedstawicieli tatrzańskich gatunków.

Choć w reglu dolnym wiosna zawitała już na dobre – przy Drodze pod Reglami kwitną m.in. rzeżucha trójlistkowa, fiołek leśny, na skałkach wapiennych można zaobserwować pierwiosnka łyszczaka i goryczkę krótkołodygową – powyżej górnej granicy lasu przez cały maj utrzymywały się warunki zimowe.

Nowy słup z kierunkowskazami został już zamontowany na szczycie Kopy Kondrackiej. Wcześniejszy uległ zniszczeniu w wyniku uderzenia pioruna, a warunki atmosferyczne i długo zalegający śnieg w rejonie Kopy nie powalały na szybszą wymianę słupa. W miarę ustępowania pokrywy śnieżnej sprzątaliśmy w lasach odpady i śmieci. Zebraliśmy obfity pozimowy „plon”. W tej chwili robimy to już na bieżąco.

Trwają wiosenne prace szkółkarskie na Nędzówce, powyżej ronda Jana Pawła II i na Zazadniej (więcej o tym piszemy w tekście „Rosną młodniki, będzie nowy las”). W ramach przebudowy drzewostanów w tym roku planujemy przygotowanie powierzchni i posadzenie 19 tys. jodeł, 10 tys. buków i tysiąca jaworów.

Na Kośnych Hamrach trwa usuwanie skutków silnego wiatru halnego z 5 marca, którego siła skumulowała się we wschodniej części Parku. Straty oszacowaliśmy na 5 tys. m sześc. drewna. Do tej pory udało się nam usunąć połowę powalonych drzew.

W dolinach Chochołowskiej i Lejowej trwają intensywne prace leśne prowadzone przez Wspólnotę Leśną 8 Wsi z Witowa, właściciela terenu. Obecnie szczególnie intensywne działania prowadzone są w rejonie Suchej Doliny, Hucisk, Doliny Starorobociańskiej, Krowiego Żlebu oraz wokół Polany Chochołowskiej. Mają one na celu usunięcie drzew zasiedlonych przez korniki, uszkodzonych przez wiatr i inne czynniki. W wielu miejscach na szlakach należy zachować szczególną ostrożność. Niestety na niektórych odcinkach jest też bardzo mokro i błotnisto.

Zachęcamy do czytania naszych komunikatów turystycznych na stronie tpn.pl, gdzie każdego dnia podawane są aktualne informacje o warunkach na szlakach.